Recenzija knjige „Elektroničko nakladništvo?"

Nakladnici nam daju putokaz kroz prevelik broj informacija i odobravaju njihovu kvalitetu

Knjiga „Elektroničko nakladništvo?“ prvenstveno je namijenjena studentima informacijskih znanosti i srodnih studija, ali je i svojevrsni priručnik elektroničkog nakladništva i elektroničkih knjiga koji može poslužiti i široj publici s obzirom na nedostatak recentnije literature s tom tematikom.

Elektronička knjiga je fenomen koji je još uvijek u razvoju što pokazuje činjenica da još uvijek ne postoji jedinstvena općeprihvatljiva definicija. Konačne zaključke o elektroničkoj knjizi nije moguće donijeti s obzirom na brzinu kojom se događaju promjene, već je moguće samo promatrati njezin dosadašnji razvoj kao i razvoj elektroničkog nakladništva.

Nakladništvo je imalo dvije revolucije, prva koja je skrivena odnosi se na korištenje tehnologija pri obavljanju svakodnevnog nakladničkog posla, i druga, koja se odnosi na nakladništvo elektroničkih knjiga. Tako se i u novoj knjizi u izdanju Naklade LjevakElektroničko nakladništvo? autora Zorana Velagića, Tomislava Jakopeca, Franje Pehara i Josipe Selthofer razlikuje tematika elektroničkog nakladništva iz perspektive nakladništva i same elektroničke knjige.

Tehnološki razvojni preduvjeti i primjeri dobre prakse

U dva poglavlja knjige Elektroničko nakladništvo? Tomislav Jakopec dao je popise formata e-knjige, čitača knjige te svih tvrtki domaćih i stranih koje se bave elektroničkim nakladništvom. Stručni pregled svih formata elektroničke knjige izražen jednostavnim jezikom donosi zanimljivosti koje možda niste znali, kao činjenicu da je dokument s ekstenzijom docx zapravo objedinjeni skup direktorija i datoteka. Za sve studente to je dobra stvar jer to znači da postoji mogućnosti da se pomoću raspakiravanja spasi seminar koji je pisan nekoliko sati prije roka za predaju, čak i kad se pojavi obavijest corrupted file" na zaslonu.

Elektroničke serijske publikacije

U ovom poglavlju Franjo Pehar iznio je povijest, razvoj i posebnosti elektroničkih serijskih publikacija kao i problematiku identifikacije takvih publikacija što je možda jedino poglavlje koje će više poslužiti kao referentna literatura osobama zainteresiranim za tematiku serijskih publikacija nego široj publici.

E-publikacije i izazovi vizualnog oblikovanja

Posljednje je poglavlje posvećeno vizualnim komunikacijama i izazovima vizualnog oblikovanja. Josipa Selthofer u njemu objašnjava sve pojmove i aspekte vizualnog oblikovanja u mrežnom okruženju koje bi trebao znati čak i početnik dizajner. Za sve zainteresirane koji se žele baviti grafičkim ili općenito vizualnim oblikovanjem mrežnih stranica ili elektroničkih knjiga u ovom poglavlju se također nalazi i popis svih alata za oblikovanje.

Elektroničko nakladništvo

Prvo poglavlje, koje može biti i samostalna knjiga, bavi se elektroničkim nakladništvom iz perspektive samog nakladništva, ali i redefiniranjem samog pojma nakladništva. Definicija ima nekoliko, ali ona s kojom se osobno slažem definicija je Michaela Bhaskara u kojoj tradicionalne pojmove zamjenjuje novima u sklopu mjenjanja pojmovnog centra na sam sadržaj.

–... umjesto stjecanja ili naručivanja rukopisa, govori o modeliranju, umjesto recenziranja ili vrednovanja o filtriranju, umjesto uređivanja o oblikovanju koje podrazumijeva  rad na tekstu i odabir pravog formata i medija za njega (eng.framing) i, naposljetku umjesto marketinga i prodaje uvodi pojam pojačavanja (eng.amplifying). –

Skoro sve ove djelatnosti u elektroničkom se svijetu mogu samostalno obaviti, od nabavljanja rukopisa do marketinga, ali ono što nakladništvo nudi je direktan pronalazak puta do ciljane publike, ali daje  i svojevrsni pečat. U svijetu u kojem smo pretrpani informacijama nakladnici su putokazii koji nam mogu pomoći da nađemo put do informacija koje tražimo, a da se ne izgubimo, ali i oni nam daju pečat kojim odobravaju kvalitetu sadržaja koji ćemo konzumirati.

Preporuka za sve koje zanima elektronička knjiga

Knjiga Elektroničko nakladništvo? prvenstveno je namijenjena studentima informacijskih znanosti i srodnih studija, ali je i svojevrsni priručnik elektroničkog nakladništva i elektroničkih knjiga koji može poslužiti i široj publici s obzirom na nedostatak recentnije literature s tom tematikom.