RECENZIJA FILMA

„Ekskurzija“ – film Une Gunjak koji nas uvodi u svijet tinejdžera i seksualnog sazrijevanja

Redateljica Una Gunjak, u svom prvom dugometražnom filmu „Ekskurzija“, kroz suptilnu priču o mladoj djevojci Iman, izaziva gledatelje da razmišljaju o važnosti podrške i razumijevanja u procesu odrastanja.

Unutarnje i vanjske bitke adolescentskog života izranjaju na filmskom platnu u remek-djelu Une Gunjak, Ekskurzija. Dugometražni privijenac bosanskohercegovačke redateljice, trebali bi pogledati svi, a posebice tinejdžeri i njihovi roditelji. Film je premijerno prikazan u švicarskom Locarnu, gdje je dobio i primio posebno priznanje, a u Hvatskoj započinje s distribucijom danas.

Film prati sarajevsku tinejdžericu Iman (Asja Zara Lagumdžija), koja u školi za vrijeme igre istina ili izazov slaže da je spavala s nešto starijim susjedom. Od tu za nju sve kreće nizbrdo – sitna laž, barem kako ju ona doživljava, širi se čitavom školom i pretvara se u opći skandal. Iman, koja iako nije originalno proširila priču da je imala seksualne odnose sa susjedom, već potvrđuje njegove riječi kada sazna, odluči unijeti svoje dodatne detalje. Pa tako jednom prigodom kada je uhvati mučnina na školskom dvorištu, kolegicama iz razreda izjavi da je možda trudna.

Radnja filma inspirirana je medijskim izvještavanjem i općenitom reakcijom javnosti na slučaj u Banja Luci gdje se sedam djevojaka vratilo trudno s osnovnoškolske ekskurzije. Roditelji u filmu pokušavaju odlučiti gdje će poslati svoju djecu na ekskurziju, ali potaknuti situacijom u Banja Luci imaju milijun pitanja i briga te su podijeljeni – neki su uznemireni i tvrde da su to sve samo tračevi, dok drugi vjeruju medijima i ne žele pustiti svoje kćeri na izlet.

No zapravo, u centru svega je Iman, odnosno iskustvo mlade osobe koja se želi uklopiti pod svaku cijenu. Iako u dubini zna da je ono što radi pogrešno, a što joj potvrđuje i najbolja prijateljica Hana (Nađa Spaho), odbija preuzeti krivicu odnosno priznati svoju grešku – jer to bi bio kraj njenog novonastalog statusa, koji u toj dobi svi smatramo jednim od najvrjednijih aspekta života.

Gunjak, osim što prikazuje život tinejdžerke, komentira i hiperseksualizaciju djevojčica u vrlo mladoj dobi, ali i manjak adekvatne edukacije. Društvo očekuje od mladih, odnosno pretpostavlja, da nisu svjesni što se događa oko njih, da ne znaju za seks dok ne napune 18 godina, ali situacija jednostavno nije takva. Iz godine u godinu uočava se porast u broju maloljetničkih trudnoća, a i dalje u većini obrazovnih ustanova ne postoji nikakav oblik spolnog ili seksualnog odgoja

Na film možemo gledati kao coming of age priču, gdje je u centru jedna balkanska djevojčica, koja pokušava odrasti i seksualno sazrijeti u zastarjelom, patrijarhalnom društvu gdje je seks još uvijek taboo tema. Zapravo bi sama priča trebala biti wake up call svima, ne samo mladima kojima je film originalno usmjeren. Kao društvo bi se trebali zapitati zašto se ništa ne mijenja, ali i kako mi možemo biti dio promjene.

„ Poriv i obavezu koju sam osjetila kao žena u srednjim tridesetima, koja raspetljava čvorove svog seksualnog odgoja, kao Bosanka koja promatra današnju omladinu, i na kraju, kao feministica“, opisala je realizaciju filma redateljica Una Gunjak.