LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Šta psihologiziraš?

Psihologija boja: kako utječu na našu percepciju, emocije i svakodnevni odabir

S obzirom na to da poznavanje psihologije boja ima veliku važnost, otkrili smo koje osjećaje izaziva pojedina boja te istaknuli koje se koriste u logotipima nekih svjetski poznatih brendova osiguravajući tako njihovu popularnost. 

S obzirom na to da poznavanje psihologije boja ima veliku važnost, otkrili smo koje osjećaje izaziva pojedina boja te istaknuli koje se koriste u logotipima nekih svjetski poznatih brendova osiguravajući tako njihovu popularnost. 

Jeste li se ikad pitali zašto određeni brendovi koriste crvenu boju u svojem logu? Zašto banke ističu svoj logo najčešće plavom, a sportski brendovi crnom? Zašto plava, ljubičasta ili zelena bude u nama opuštajući osjećaj, mir i spokoj, dok žuta i crvena mogu uzrokovati osjećaj bijesa i ljutnje? O tome pišemo u sklopu serije članaka Šta psihologiziraš u kojoj se bavimo temama iz područja psihologije i mentalnog zdravlja.

Odgovore na ova pitanja možemo pronaći u psihologiji boja. Psihologija boja pridaje bojama ključnu ulogu u izazivanju emocija te percepciji našeg života. Ona proučava kakav utjecaj pojedina boja ima na naše svakidašnje odluke i osjećaje. Naime, svaka ima određeno značenje, izaziva različite emocije, utječe na naše raspoloženje. Ako se jedan dan osjećamo bijesno ili ljuto bez posebnog razloga, možda je to zato što smo previše izloženi nečem crvenom. Ako se osjećamo tužno i depresivno, možda zato što se nalazimo u crnoj prostoriji. Ovo je primjer koliko one mogu utjecati na naše raspoloženje.

Isto tako, boje sudjeluju u našem svakodnevnom odabiru. Zbog toga su snažan i utjecajan komunikacijski alat; od velike su važnosti za svaku kompaniju, brend i proizvod. Poznavajući psihologiju boja i koristeći odgovarajuće boje u prezentaciji brenda i proizvoda lako se može privući masovna publika i pridobiti njezina pažnja i naklonost. Koliko one utječu na odabir, govori istraživanje prema kojem je 84,7% populacije potvrdilo da je boja primarni razlog odabira određenog predmeta ili proizvoda. Utvrđeno je da ljudi donose podsvjesnu prosudbu o okolini ili proizvodu unutar 90 sekundi, dok se 62% od 90% te procjene temelji samo na boji.

S obzirom na to da poznavanje psihologije boja ima veliku važnost, otkrili smo koje osjećaje izaziva pojedina te istaknuli koje se koriste u logotipima nekih svjetski poznatih brendova osiguravajući tako njihovu popularnost.

Crvena boja

Crvena je snažna boja koja izaziva najjače emocije u nama. Od osjećaja strasti, nježnosti, žudnje, dominacije, uzbuđenja i energičnosti do osjećaja bijesa, opasnosti i upozorenja. Dakle, crvena je izrazito intenziva i emocionalna boja zato što u nama budi različite osjećaje. Povezana je s ljubavlju i strašću u istoj mjeri kao što je povezana s osjećajem moći i ljutnje. Ono što je najzanimljivije, može uzrokovati povećanje krvnog tlaka, glad te ubrzati puls i brzinu disanja. Najčešće je zamjećujemo kao znak opasnosti i upozorenja, i to uglavnom u prometu. No, viđamo je i na logotipima uspješnih brendova kao što su McDonald's, Coca-Cola, Lay's, Colgate, KFC i Red Bull. Ispostavlja se da je vrlo popularna boja u marketingu, a koristi se u logotipima zato što je upečatljiva i privlači pozornost.

Plava boja

Plava boja omiljena je boja većine ljudi, a najviše ju preferira muški rod. Ona je boja neba, mora i oceana. Na nju se najčešće gleda kao smirujuću, spokojnu boju koja pruža osjećaj stabilnosti, povjerenja i pouzdanosti. Zrači osjećajima lojalnosti, sigurnosti, ambicioznosti i perspektive. Potvrđeno je da potiče kreativnost i produktivnost te ljudi koji rade u plavo obojenim prostorijama odrade više posla nego drugi. S druge strane, plava boja može stvoriti osjećaj tuge i usamljenosti. U marketinškom svijetu popularna je kao i crvena. Najpopularnija je u zdravstvenoj i financijskoj industriji, vladi, agrikulturi i tehnologiji, a koristi se zato što predstavlja pouzdanost i povjerenje u kvalitetu pojedinog proizvoda. Viđamo je u logotipima brendova poput Samsunga, Facebooka, Orbita i Twittera.

Zelena boja

Zato što je povezujemo s prirodom, zelena boja opisuje se kao pozitivna, osvježavajuća, spokojna i umirujuća. Niz njenih različitih nijansa prezentira rast, zdravlje, sigurnost, sreću te harmoniju života. Zelena ublažava anksioznost, nervozu i stres te potiče bolju koncentraciju i motivaciju. Osim što najčešće predstavlja mir, simbolizira i novi početak, cilj ili napredak u životu. Zbog svojih karakteristika u marketingu koristi se najviše u ekološkoj, financijskoj i hranidbenoj industriji, tehnologiji i kućanstvu. Animal planet, Starbucks, Android, WhatsApp i Subway najpoznatiji su brendovi koji svoj logo imaju u toj boji.

Žuta boja

Energičnost, uzbuđenje i motivacija samo su neki od osjećaja koje žuta boja budi u nama. S obzirom na raznovrsnost osjećaja koje potiče, vrlo je kompleksna. Ona potiče pozitivne osjećaje, radost, sreću i uzbuđenje zato što podsjeća na sunce i toplinu. Može pozitivno utjecati na mentalno zdravlje te smanjiti količinu stresa i anksioznosti. Ipak, neki ju smatraju vrlo iritantnom bojom te u određenim situacijama može izazvati bijes ili ljutnju. Kako će žuta boja utjecati na čovjeka, ovisi o njegovu karakteru, a istraživanja pokazuju da žuta više pristaje ekstrovertiranim osoba nego introvertiranim zbog svoje upečatljivosti. Mnogi svjetski brendovi u predstavljanju svog loga koriste žutu upravo zbog njene topline i pozitivne energije – npr. Ikea, Nikon, M&M, Pringles i Dolcela.

Bijela boja

Bijela boja izaziva osjećaj mira, čistoće, nevinosti i harmonije. Simbol je elegancije i sofisticiranosti, a svojom svjetlinom stvara dodatan osjećaj prostora i otvorenosti zbog čega se dosta često koristi u uređivanju interijera. No, isto tako može biti simbol hladnoće i usamljenosti. Apple, BMW, Adidas, Nike i Starbucks samo su neki od brendova koji ističu bijelu u svom logu stvarajući tako kontrast s drugom bojom te ukazujući na sofisticiranost proizvoda.

Crna boja

Kao i svaka druga boja, crna ima svoje pozitivne i negativne strane. Može biti simbol elegancije, privlačnosti, sofisticiranosti i, naravno, autoriteta. Formalnost, tajnovitost i ozbiljnost također su karakteristike koje je obilježavaju. Međutim, crna je povezana i s nekim negativnim osjećajima. Povezuje se s depresijom, zlobom, strahom, tugom i bijesom. Kao takva, korisna je u prezentiranju tehnologije, odjevnih brandova i automobila. Brendovi kao što su Puma, Gucci, Gillette, Apple, Nike i Calvin Klein uspješno koriste crnu u logotipima ističući tako sofisticiranost i eleganciju svojih proizvoda.

Ljubičasta boja

Ljubičasta se oduvijek smatrala kraljevskom bojom. Tu je titulu stekla od davnih vremena kada je postala jedna od najtraženijih boja visoke klase. Tadašnji postupak stvaranja boja za bojenje tkanine zahtijevao je mnogo truda i troškova. S obzirom na to da je u prirodi bila vrlo rijetka, trebalo je više resursa i novca da se napravi, a visoka i kraljevska klasa bili su jedini koji su je mogli priuštiti. Osim što je simbol bogatstva i visokog ugleda, ljubičasta je simbol mudrosti, duhovnosti, misterioznosti i senzualnosti. Mnogi je shvaćaju kao nježnu, elegantnu i egzotičnu boju. Taco Bell, YAHOO!, Milka, Viber i Hallmark uspješni su brendovi koji u svom logu imaju ovu senzualnu boju ističući tako kvalitetu i bogatstvo svojih proizvoda.

Narančasta boja

Narančasta je vrlo moćna i energična boja. Opisuje se kao pozitivna i motivirajuća boja koja izaziva osjećaj sreće i entuzijazma. Kao i crvena, vrlo je kontroverzna. Za nju se uvijek kaže da ju ili voliš ili mrziš. Neki ljudi percipiraju narančastu kao presnažnu i upadljivu boju i gledaju na nju kao boju opreza. Najčešće se koristi u brendovima kojima je cilj izazvati snažne emocije, sreću i razigranost svoje ciljane publike. Može se pronaći i brendovima poput Nickelodeona, Fante, Firefoxa, Cedevite i Mastercarda. 

Roza boja

Roza je uglavnom boja koju preferiraju žene. Ona ističe nježnost, ženstvenost, euforiju, romantiku, ljubav i strast. Mnogi je opisuju kao boju koja ima umirujući efekt te potiče radost, ljubaznost i kreativnost. Podsjeća na djetinjstvo u kojem je bila omiljena svakoj djevojčici, dok dječaci više vole boje poput plave, zelene ili žute. S obzirom na to da je roza vrlo ženstvena boja, u marketingu se može naći u uglavnom u takvim brendovima, kao što su Victoria's Secret, Barbie, Cosmopolitan ili pak brendovima poput T-coma ili Dunkin Donutsa.

Svaka od navedenih boja izaziva različite osjećaje i emocije, od pozitivnih do negativnih. Ne postoji univerzalno značenje pojedine. Svaka osoba percipira boju na svoj način, sukladno svojem karakteru i razmišljanjima. Dakle, dok neki ljudi smatraju žutu boju pozitivnom i vrlo motivirajućom bojom, drugi će je proglasiti iritantnom i nametljivom.

Psihologija boja koristan je alat kojim se svakodnevno možemo služiti. Poznavajući značenja boja i emocije koje bude u nama otkrivamo kojima se trebamo okružiti, a koje izbjegavati. U marketinškom svijetu psihologija boja od ključne je važnosti, pa istražujući značenje boja marketinški stručnjaci točno znaju koje boje primijeniti u stvaranju primamljivog izgleda pojedinih proizvoda koji će izazvati pozornost i privući kupce. Tko bi rekao da one toliko utječu na naš pogled na svijet? 

FOTO: UNSPLASH