LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Reakcija stručnjaka

Zagrebačko psihološko društvo zgroženo izjavama ministra Fuchsa o mentalnom zdravlju djece

„Ono što pomaže u oporavku djece i mladih upravo jest stručna pomoć i podrška. Izrazito je zabrinjavajuće čuti kako nadležni ministar očito nije upućen u ulogu psihologa u sustavu kojim upravlja, a koja je vidljiva iz sistematizacije radnih mjesta psihologa u školama, kao i Standarde rada psihologa u osnovnim i srednjim školama”, poručuju.

„Ono što pomaže u oporavku djece i mladih upravo jest stručna pomoć i podrška. Izrazito je zabrinjavajuće čuti kako nadležni ministar očito nije upućen u ulogu psihologa u sustavu kojim upravlja, a koja je vidljiva iz sistematizacije radnih mjesta psihologa u školama, kao i Standarde rada psihologa u osnovnim i srednjim školama”, poručuju.

Zagrebačko psihološko društvo, koje okuplja brojne zagrebačke psihologe i psihologinje, reagiralo je na nedavne izjave ministra obrazovanja Radovana Fuchsa koje se tiču mentalnog zdravlja djece. 

Naime, prema prije nekoliko dana predstavljenim rezultatima istraživanja Instituta za društvena istraživanja koje je provedeno na 20 000 učenika i učenica, pandemija koronavirusa izrazito je negativno utjecala na mentalno zdravlje učenika
 
VEZANO: Predstavljeni rezultati velikog istraživanja o utjecaju pandemije na školstvo u Hrvatskoj

Istraživači i stručnjaci upozorili su da bi takav negativan utjecaj mogao dovesti do javnozdravstvene krize za nekoliko godina, a pogotovo ako se posljedice koje je pandemija imala na učenike ne adresiraju. 

Međutim, prema nekim izjavama ministra Fuchsa na predstavljanju tog istraživanja, daje se naslutiti kako ministar smatra da će otvaranje škola riješiti probleme u kojima su se učenici našli. Također, smatra kako su u školama nepotrebni psiholozi da se u školama ne može liječiti djecu. Te izjave Zagrebačko psihološko društvo smatra neprihvatljivima iz nekoliko razloga, a njihovu reakciju u nastavku prenosimo u cijelosti. 

– Prije dva dana je na predstavljanju znanstveno-istraživačkog projekta, između ostalog implikacijama pandemije na živote učenika i učenica, ministar Radovan Fuchs izjavio kako očekuje da će otvorene škole riješiti veliki dio “stanja” koja su se pojavila kod djece, da svakako treba utjecati na službe koje već jesu tu da pomognu djeci, da ne možemo u svaku školu staviti jednog psihologa “jer to ne bi bilo u redu” i da ne možemo u školama “liječiti djecu”.

Zgroženi smo ovim izjavama iz nekoliko razloga.

1. Iako je otvaranje škola i koliko toliko normalnog školskog života (naime, ne zaboravimo najave da su mjere i dalje na snazi) svakako povoljno za dječju dobrobit i mentalno zdravlje, puko odvijanje svakodnevnog života neće i ne može izbrisati posljedice koje je ostavilo proteklih godinu i pol. Može samo spriječiti nastajanje novih.

2. Ono što pomaže u oporavku djece i mladih upravo jest stručna pomoć i podrška. Izrazito je zabrinjavajuće čuti kako nadležni ministar očito nije upućen u ulogu psihologa u sustavu kojim upravlja, a koja je vidljiva iz sistematizacije radnih mjesta psihologa u školama, kao i Standarde rada psihologa u osnovnim i srednjim školama. Naime, opis posla školskog psihologa uključuje prepoznavanje emocionalnih poteškoća kod djece i pomoć u njihovom prevladavanju.

3. Reći da neće svaka škola imati psihologa jer to „ne bi bilo u redu“ pokazuje koliku važnost mentalnom zdravlju djece pridaje ovaj ministar pa posljedično i ova Vlada te time ocrtava nisku razinu zainteresiranosti za ovu temu gdje se čak i ne trudi obrazložiti odluku koja je protivna svemu onome na što struka kao i praksa o kojoj govore učitelji i nastavnici, a onda i ovo istraživanje, kontinuirano upozorava – djeca i mladi u Hrvatskoj nisu dobro. Što znači „ne bi bilo u redu“? Pozivamo ministra da nam objasni.

4. Tisuće djece i mladih koji trenutno žive u neizvjesnosti oko toga kako će pohađati nastavu za 10 dana i brinu o tome kako će biti kada opet sjednu u školske klupe, kako će ako opet bude svako malo online nastava, kako će s rupama u znanju, kako će… dobivaju poruku da su to njihove brige, da se sami pobrinu za sebe (jer neće njih nitko u školi „liječiti“) i da su odraslima koji vode ovu zemlju nebitni. Opet.

Za kraj, tužno je, obeshrabrujuće i duboko zabrinjavajuće, pogotovo u kontekstu kontinuiranih upozorenja stručnjaka mentalnog zdravlja o stanju djece i mladih u Hrvatskoj, vidjeti kako netko tko ima moć upravljanja sustavom obrazovanja olako shvaća mentalno zdravlje djece i mladih i kako se loptica odgovornosti prebacuje s jednog ministarstva na drugo.
Očekujemo od ministra da se barem za buduće javne istupe informira o tome što podrazumijeva radno mjesto školskog psihologa/inje. Nakon toga će mu možda i potreba za njihovim zapošljavanjem u školama biti jasnija. Očekujemo od ove Vlade da jasno riječju i djelom pokaže da je mentalno zdravlje djece i mladih u ovoj zemlji važno.

FOTO: PIXABAY