LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Autobusni vremeplov

90 godina ZET-ovih autobusa: od sivih do klimatiziranih vozila

Zagrebački električni tramvaj objavio je autobusni vremeplov od 1931. godine do danas.

Zagrebački električni tramvaj objavio je autobusni vremeplov od 1931. godine do danas.

Zagrebački električni tramvaj prije 90 godina kupio je 30 autobusa i preuzeo autobusni promet u Gradu Zagrebu. Od početnih sivih autobusa mijenjao se vozni park godinama te se sada sastoji od više od 450 autobusa koji prometuju na 146  linija te povezuje područje Grada Zagreba, Velike Gorice i Zaprešića te općina Bistra, Luka i Stupnik.

Razvoj autobusnog prijevoza u Zagrebu pratio je razvoj grada, pa se tako, kako pišu iz ZET-a, prije 94 godine pojavila potreba za novim oblikom javnog prijevoza te se uvode prve redovne autobusne linije. 
– U samom početku postojale su tek dvije linije: od Akademskog trga (Zrinjevac) do Savskog kupališta, odnosno preko Podsuseda do Samobora. Na tim linijama vozila su tri autobusa sive boje marke Lancia, dok je godinu dana kasnije bilo osam autobusnih linija, a vozili su autobusi marke Opel. Sve linije imale su polazište na Zrinjevcu, osim one od Jelačićeva trga za Gornji grad. Autobusi su bili vlasništvo tvrtke Autobus-promet. – stoji na ZET-ovoj stranici.
FOTO: ZET
 
U samim počecima autobusi nisu bili naročito usklađeni s tramvajskim prijevozom, broj putnika bio je smanjen, pa građani nisu njime bili zadovoljni. Zatim su nakon Drugog svjetskog rada uspostavljene nove linije čija se ukupna dužina povećala na 45 kilometara, a počeli su se graditi i posebni objekti za servisiranje i održavanje autobusa.
– ZET je 1955. godine kupio rabljene katne autobuse iz Engleske koji su zagrebačkim ulicama vozili nekoliko godina, nakon čega su prodani u Sarajevo. Tijekom '60-tih godina rastao je Novi Zagreb i ostala prigradska naselja, a sve njih s gradom su povezali autobusi. Kako bi zadovoljio novonastale potrebe, ZET se odlučuje za nabavku prvih 20 zglobnih autobusa, koji su u to vrijeme već naveliko bili u prometu. Ti su autobusi bili tada najsuvremeniji te su zadovoljili potrebe kvalitetnog prijevoza do kraja sedamdesetih godina.
FOTO: ZET

Tijekom narednih godina vozni je park sve više napredovao, proširilo se područje djelovanja, a, između ostalog, od 2007. godine vozilo se na biodizel, dok se od 2009. godine autobusi voze na stlačeni plin, pa je smanjeno onečišćenje zraka. 
– ZET će i ubuduće nastaviti ulagati napore u podizanje razine kvalitete autobusnog prijevoza. I dalje će se kupovati isključivo novi, najsuvremeniji klimatizirani autobusi koji zadovoljavaju najstrože europske ekološke norme, što javni gradski prijevoz čini pristupačnim svim kategorijama korisnika i podiže kvalitetu prijevoza putnika. – poručili su iz ZET-a.
FOTO: STUDENTSKI.HR