LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Ravnopravne mogućnosti

Saznali smo koliko je nastava na daljinu prilagođena studentima s invaliditetom

O teškoćama na koje nailaze studenti s invaliditetom u vrijeme održavanja nastave online razgovarali smo sa studentskim savjetovalištima Sveučilišta u Rijeci i Sveučilišta u Zadru.

O teškoćama na koje nailaze studenti s invaliditetom u vrijeme održavanja nastave online razgovarali smo sa studentskim savjetovalištima Sveučilišta u Rijeci i Sveučilišta u Zadru.

Već nekoliko tjedana pratimo predavanja i odrađujemo fakultetske zadatke pomoću interneta. Iako se prvotno nije bilo lako gotovo preko noći prebaciti na potpuno online studiranje, do sada su se studenti, ali i profesori, priviknuli. No, za studente s invaliditetom online studiranje, kao i ono uživo, predstavlja određene izazove. Studenti s oštećenjem vida ne mogu tako lako učiti iz šarenih PowerPoint prezentacija, onima s oštećenjem sluha snimka predavanja bez titlova ne znači puno, onima s motoričkim poremećajima nije lako svakodnevno pretraživati brojne internetske stranice, a ponekad kompleksni jezik kojim je pisana stručna literatura, koju profesori znaju zadati umjesto predavanja, još više otežava učenje studentima s disleksijom. 

Na zagrebačkom Sveučilištu studira oko 70 000 studenata. Od tog je broja 350 studenata s invaliditetom koji primaju neki oblik potpore ili realiziraju određena prava putem svoga statusa, što znači da je postotak studenata s nekim oblikom invaliditeta na najvećem sveučilištu u Republici Hrvatskoj oko 0,5%. 

Na hrvatskim sveučilištima djeluju uredi za studente s invaliditetom koji pružaju podršku studentima s invaliditetom, ali i uredima za studente s invaliditetom na razini pojedinih sastavnica sveučilišta, odnosno fakulteta. Ti se uredi bave prilagodbom literature, organiziraju vršnjačku potporu (student asistent), omogućuju individualizirano prilagođen način polaganja dodatnih provjera za upis na fakultet te ispita tijekom studija, izravan upis, oslobađanje od plaćanja troškova studija, izravno mjesto u studentskom domu, naknadu dijela troškova prijevoza, nabavljaju specijaliziranu opremu poput skenera, stolnih ili računalnih povećala, brajičnih bilježnica, prijenosnih računala s ugrađenom govornom jedinicom.

Uz to, Ured za studente s invaliditetom Sveučilišta u Zagrebu objavio je Smjernice za osiguravanje pristupačnosti materijala studentima s invaliditetom. U smjernicama se nalaze korisne upute za Centre za e-učenje i nastavnike kako da svoja predavanja učine što pristupačnijima.

Sada, u vrijeme prebacivanja nastave na internet, zanimalo nas je kako su se na nju privikli studenti s invaliditetom, s kojim se problemima susreću i kako ih rješavaju. Zagrebačka studentica, koja je slijepa od rođenja, podijelila je s nama svoja iskustva: 

Online učenje mi nije problem jer i inače često koristimo online sadržaje. Velika podrška su mi roditelji još od osnovne škole, a na fakultetu mi kolege često pomažu. Sada koristim svoj laptop koji i inače koristim, a olakšava mi to što profesori koriste snimljena predavanja i stranice koje se lako pretražuju. Kada mi treba, koristim usluge prilagodbe literature. 

Uslugu koju spominje pružaju svi uredi za studente s invaliditetom, a radi se o prilagodbi literature za slijepe i slabovidne osobe. Zbog toga je, primjerice, važno da studenti koji nemaju oštećenja vida, ne podcrtavaju literaturu koju posuđuju iz fakultetskih knjižnica, jer se takve podcrtane i išarane knjige znatno teže mogu prilagoditi osobama s oštećenjima vida. 

Koliko studenti s invaliditetom traže podršku u vrijeme online studiranja uzrokovanog obustavom nastave na fakultetima, razgovarali smo sa Sandrom Nuždić, voditeljicom Ureda za studente s invaliditetom Sveučilišnog savjetovališnog centra Sveučilišta u Rijeci. Kao posebne probleme navela je uvjete rada i pristupačnost: 

– Prema saznanjima Ureda za studente s invaliditetom, u ovoj situaciji teškoće imaju svi studenti koji nemaju odgovarajuće uvjete za rad u svojim domovima (mirno mjesto za rad, brzu internetsku vezu i odgovarajuću tehnologiju) i odgovarajuće predznanje za korištenje moderne tehnologije, što nikako nije svojstveno samo studentima s invaliditetom. Osim toga, pojedini studenti s oštećenjem sluha i vida se javljaju s određenim teškoćama u ovim okolnostima. Naime, studentima s oštećenjem sluha je ponekad teško pratiti nastavu ako se uključuje više osoba istovremeno ili ako postoje dosta popratne buke, a studenti s oštećenjem vida koji nisu vični u korištenju tehnologije i kada pojedine mrežne stranice i aplikacije nisu pristupačne bez odgovarajuće podrške jako teško pristupaju online nastavi. Ostali studenti se snalaze kao i inače i više ih brine kako će se organizirati provjere znanja u online okruženju. Usprkos svim teškoćama s kojima se u ovoj situaciji nalaze i nastavnici, povratne informacije od studenata ukazuju i na to da se zaista svaki nastavnik/ca individualno posvećuje studentima koji imaju utvrđene teškoće i kojima trebaju određene prilagodbe. 

Na zadarskom sveučilištu studira više 60 studenata koji imaju prilagođen način studiranja. Dipl. psih. Ivana Sučić Šantek, stručna suradnica u Studentskom savjetovalištu Sveučilišta u Zadru, ističe kako je Sveučilište prije svega infrastrukturno prilagođeno osobama s invaliditetom: 

– Za osobe s teškoćama u kretanju osnovni je preduvjet za upis studija prostorna prilagođenost. Pritom je bitno istaknuti da nema prostornih prepreka za dolazak na Sveučilište. Sve zgrade Sveučilišta su pristupačne osobama u invalidskim kolicima jer na ulazima imaju rampu, dok unutar zgrada postoje liftovi kojima se može doći u različite dijelove zgrada. Osim toga postoje toaleti prilagođeni osobama s tjelesnim oštećenjima. Studentima s oštećenjem vida sve prostorije su dostupne, a u liftovima su tipke otisnute i Brailleovim pismom. Studentima s oštećenjima sluha također su dostupne sve prostorije u zgradama Sveučilišta, pa tako i one Studentskog savjetovališta. Za studentice i studente s invaliditetom Sveučilište u Zadru osiguralo je također asistivnu opremu koja pomaže osobama s tjelesnim oštećenjima u lakšem obavljanju svakodnevnih zadataka.

Nadalje, na Sveučilištu je i nastava prilagođena studentima s invaliditetom u najvećoj mjeri, a prilikom prilagodbe vode se dvama osnovnim načelima: omogućiti osobi pohađanje i realizaciju studijskih obveza unatoč specifičnoj teškoći a istodobno zadržati akademske kriterije. Isto tako, studentima se omogućuje nadoknada nastave u situacijama hospitalizacije, pogoršanja zdravstvenog stanja, pretraga ili terapije, a online nastava je tu, ističe Sučić Šantek, pogodna jer omogućuje veću fleksibilnost i mogućnost nadoknade propuštenog. Što se tiče samog praćenja online nastave, studenti s invaliditetom nemaju problema: 

– Za studente s oštećenjem vida na raspolaganju je asistivna oprema te im se dostavljaju i zvučni zapisi predavanja, odnosno ispitne literature. Sustave Moodle, odnosno njegova inačica Merlin koji se inače koristi u redovitoj nastavi koriste i neki studenti s invaliditetom. Preko te platforme dostupni su im nastavni materijali za pripremu prije predavanja kako bi ih lakše mogli pratiti (najčešće kod senzornih teškoća ili disleksije). Sustav Moodle ima i dodatne prednosti u ovoj situaciji. Naime, pažljivim odabirom formata datoteka za pohranu sadržaja svi se materijali mogu lakše prilagoditi studentima. Tako je vrlo jednostavno moguće prilagoditi čitkost povećanjem fonta ili povećanjem kontrasta teksta i pozadine. Nastava za studente s invaliditetom može se, naravno, prilagoditi i na druge načine o čemu se informiramo putem webinara koje organizira SRCE, centar koji se brine o kvalitetnom funkcioniranju Moodlea. Ponekad je studentima s invaliditetom potrebno više vremena za savladavanje obveza (ili za korištenje informatičkom opremom) te im se to i omogućava unutar okvira tekuće akademske godine i postojećih ispitnih rokova.

Svi studenti kojima su izdana rješenja o prilagodbi načina studiranja mogu se Studentskom savjetovalištu javiti i radi nadopune, a nakon početka online provođenja nastave obratilo im se dvoje studenata koji su imali određene teškoće. Svakom su problemu, kako navodi, pristupili individualno te osmislili rješenja

– Studenti su inače informirani o mogućnosti pokretanja postupka za prilagodbu načina studiranja putem letaka koje su dobili na upisu, no ponekad to urade i na poticaj vršnjaka. Budući da su prepoznali važnost prilagodbe za uspješno studiranje, svake nam se godine obraćaju u sve većem broju. Željeli bismo također pohvaliti susretljivost i fleksibilnost naših nastavnika koji nerijetko upute studente na pokretanje postupka prilagodbe i pružaju im maksimalnu potporu za vrijeme studiranja. Također, ističemo angažman i podršku Uprave Sveučilišta u Zadru pri rješavanju specifičnih potreba naših studenata s invaliditetom (nabavka opreme, prilagodba literature itd.). Svi studenti kojima su izdana rješenja o prilagodbi načina studiranja imaju informaciju da nam se mogu javiti i radi nadopune. Za sada nam se obratilo dvoje studenata vezano uz teškoće praćenja online nastave i svakom smo problemu pristupili individualno te osmislili rješenja. Prilagodbu doživljavamo kao proces te smo uvijek otvoreni za poboljšanje i nadopunu uz nezaobilazni uvjet pridržavanja akademskih standarda.

Osim savjetovališta, studentima su na raspolaganju i njihovi vršnjaci. Otkako nema nastave, vršnjačka pomoć, kao i savjetovanje, ne mogu se odvijati u prostorijama Savjetovališta, ali studentima su i dalje dostupni putem e-maila i videopoziva. 

– Što se tiče specifičnih izazova s online nastavom, pripremili smo za naše studente kratke upute putem društvenih mreža, a sve s ciljem prihvaćanja ovih izvanrednih okolnosti i što bolje prilagodbe. Studenti s invaliditetom suočavaju se s istim problemima kao i ostali studenti, a povezani su s organizacijom vremena i prostora za rad, motivacijom za učenje u ovim okolnostima, upoznavanjem s online načinom praćenja nastave, dostupnošću interneta, prilagodbom na nov način komunikacije s nastavnicima. No, zato je bitno istaknuti da Studentsko savjetovalište Sveučilišta u Zadru nastavlja nuditi uslugu individualnog savjetovanja putem e-maila ili videopoziva, prema dogovoru sa savjetovateljima te se kao i svi ostali studenti, i studenti s invaliditetom mogu javiti na savjetovaliste@unizd.hr i dobiti podršku.

Iako u Republici Hrvatskoj studenti s invaliditetom čine mali dio studentske populacije, važno je primijetiti da uredi za studente s invaliditetom i studentska savjetovališta na sveučilištima rade sve kako bi studentima s invaliditetom omogućili jednake, ali i ravnopravne mogućnosti kao njihovim kolegama i to ne samo sada nego i inače. 

FOTO: PEXELS