LOGIN
REGISTRACIJA
Zaboravili ste lozinku?
Mišljenje studenata

Rezultati ankete: Više studenata želi nastavu online nego uživo idući semestar

Većina studenata (61%) smatra da nastava online nije jednako kvalitetna kao nastava uživo, no ipak ih čak 45,3% želi nastavu online. Dio studenata smatra da je nastava online jednako kvalitetna kao nastava uživo ako se radi o predavanjima, no kad se radi o praktičnim predmetima, složni su da je kvalitetnija nastava uživo.

Većina studenata (61%) smatra da nastava online nije jednako kvalitetna kao nastava uživo, no ipak ih čak 45,3% želi nastavu online. Dio studenata smatra da je nastava online jednako kvalitetna kao nastava uživo ako se radi o predavanjima, no kad se radi o praktičnim predmetima, složni su da je kvalitetnija nastava uživo.

Ministarstvo znanosti i obrazovanja još nije objavilo smjernice za održavanje nastave idući semestar no, s obzirom na činjenicu da je broj novozaraženih u porastu, studenti, profesori, nastavnici, učenici i roditelji pitaju se kako će biti organizirana nastava iduću akademsku, odnosno školsku godinu.

U prethodna je tri semestra nastava na fakultetima u Hrvatskoj bila organizirana na različite načine. Dok neki studenti zgradu svog fakulteta nisu vidjeli od ožujka 2020. godine, neki su prošlu akademsku godinu, izuzevši nekoliko samoizolacija, proveli gotovo kao u starom normalnom. Dio studenata iskusio je i tzv. hibridnu nastavu: vježbe, seminari i slični predmet održavali su se uživo, dok su predavanja, pogotovo ona koja pohađa velik broj studenata, bila online

Zanimalo nas je žele li studenti idući semestar nastavu online ili uživo nakon što su tri semestra proveli u pandemijskom režimu nastave, pa smo proveli kratku anketu u kojoj je sudjelovalo 236 studenata s različitih fakulteta. 

Najveći broj studenata (45,3%) izjasnio se da želi nastavu online, dok nastavu uživo želi nešto manji broj studenata (39,7%). Ostatak ispitanika najradije bi nastavu u hibridnom obliku.

Pitali smo ih i zašto žele da nastava bude online, a najčešći odgovori odnosili su se na smanjene troškove, manje putovanja i na priliku da budu kod kuće. 

– Jednostavnije je, sigurnije, a kvaliteta nastave ostaje ista. 
– Jer sam kod kuće i ne moram toliko trošiti novca, neka budu predavanja online, a ispiti uživo. 
– Drastično smanjeni troškovi i veća fleksibilnost, te manje putovanja.
– Zato što radim u suprotnom dijelu grada od fakulteta, uz nastavu online mogu odraditi puno radno vrijeme i onda samo otići doma odslušati nastavu.
– Želim nastavu online, da mnogi studenti ne moraju plaćati stanove. Online nastava je puno bolja od nastave uživo.
– Trošim manje vremena na putovanje do faksa i učinkovitije učim.
– Jer je beskorisna i uživo i online, pa onda bolje da ne moram ići uzalud na faks i da mogu doma spavat za vrijeme predavanja.
– Nisam ostvarila pravo na smještaj u studentskome domu, a troškovi iznajmljivanja stana su mi preveliki. Ako nastava bude online, cijeli zimski semestar mogu provesti kod kuće.
– Želim da bude online jer se uštedi vrijeme na putovanje te je puno komfornije slušati nastavu iz svoga doma nego u dvorani.
– Želim da nastava bude online jer sam 400 km od fakulteta, nisam nažalost primljena u studentski dom i moram se sada boriti sa financijama i uzimati privatni smještaj, a kako mi nijedno od roditelja ne radi zbog svojih problema sa zdravljem, nemam nikakvih primanja tako da ću biti primorana uzeti studentski posao. Nije problem raditi, ali upisujem tek prvu godinu i jednostavno mi je ovo puno brige i stresa oko financija i kako ću cijeli raspored uklopiti da se mogu uzdržavati, a nisam ni krenula. Online nastava bi mi bila idealna jer bi mi ekstremno reducirala troškove, plus što bih mogla biti i dalje u obiteljskoj kući pa mogu biti sa svojima, ne moram ići u nepoznati grad te bih imala puno više vremena da se fokusiram na učenje. Svi misle da bi ljenčarili ako nam je nastava online, a to definitivno nije istina, ni ne znaju koliko bi mi olakšali psihički i financijski.
– Želim da nastava bude online jer imam više fleksibilnosti u organizaciji slobodnog vremena i vremena za sebe, gubim manje vremena na prijevoz, online nastavu mogu slušati bilo gdje, a za ranojutarnja predavanja se ne moram rano buditi. Slušam ih iz kreveta uz kavu. :)
– Meni kao izvanrednom studentu nastava je puno kvalitetnija online. I imam uvijek dostupna predavanja što nije slučaj kad je nastava uživo.
– Ionako profesori samo čitaju s prezentacija, pa je lakše ignorirat to dok obavljam šta imam po kući nego dok moram sjedat u predavaoni. 

Dakle, značajan razlog zbog kojeg studenti preferiraju nastavu online su financije. Naime, čak 52% studenata planira akademsku godinu, ukoliko nastava bude online, provesti kod kuće van mjesta studiranja. Četvrtina studenata provela bi ju u gradu studiranja, dok bi ostali djelomično bili kod kuće, a djelomično u gradu studiranja. 



S druge strane, studenti koji bi se radije vratili na nastavu uživo kao glavni razlog navode veću kvalitetu nastave uživo i manjak koncentracije koji osjećaju kad je nastava online. Mnogi navode i socijalni aspekt studiranja koji im nedostaje kad je nastava online
– Jer to nije potrebno i samo pridonosi opadanju kvalitete obrazovanja i ljudi koje to obrazovanje završe.
– Ne želim da nastava bude online jer mi je puno teže pratiti online nastavu, a i manje je kvalitetna od nastave uživo. Osim toga, previše mi se puta dogodilo da zbog problema s internetskom vezom ne mogu pratiti nastavu ili pisati online ispite (za što neki profesori nemaju razumijevanja).
– Kada je nastava online, gubi se ta čar odlaska na predavanja, druženje s kolegama i odlasci na kave pod pauzom.
– Kvaliteta online nastave je loša. Također loše utječe na psihološko stanje studenata.
– Zato što svejedno plaćamo stanove, nastava nije ista, profesori su manje aktivni, a i mi, teže je kasnije naučiti obrađeno gradivo.
– Zadnja godina faksa, fali društveni život za psihu.
– Jer nitko od nas nije navikao imati 100% koncentraciju od kuće sa svojom obitelji, niti imamo svi jednake uvjete za mir, fale nam i kolege i zapravo osjećaj obveze odlaska na fakultet i interakcije s ljudima.
– Prije svega, tek sam upisala prvu godinu, pa želim upoznati kolege. Druga stvar, od trećega razreda iskusila sam i online nastavu i hibridnu nastavu. Smatram da je hibridna nastava najgora moguća opcija jer se puno toga nadoknađivalo u tjednu kad smo bili u školi, stalno smo bili pretrpani obvezama i zaostatcima. Mislim da online nastava nije praktična za fakultete koji imaju vježbe ili nešto slično i mislim da tada i nema previše smisla jer su studenti u kontaktu svakako. Također, mislim da se u online nastavi taj nekakav ugođaj studiranja izgubi. Što je loše i za nas novopečene studente i za one koji već studiraju.
– Online nastava je kao da nemate nastave. Deset puta se više radi jer profesori samo pošalju vježbe i literaturu na platformu i napišu "šta Vam god treba obratite se mailom".
– Dosta je naporno i teže se skoncentrirat te profesori i dalje nisu organizirani. 
– Jer je nekvalitetna, koncentracija i pamćenje studenata nije na razini kao na nastavi uživo, profesori zahtijevaju puno više od studeneta u pogledu obveza na kolegijima, po cijele dane buljimo u laptope, itd.
– Nema motivacije, nema slobodnih rasprava i situacija za postaviti pitanje, neki profesori nisu ažurni niti obavljaju svoje dužnosti, nema socijalizacije s ljudima, nema interakcije s profesorima koji vide naše reakcije na nešto što se objašnjava, nema uključenosti kolega u rijetke rasprave i razmjene mišljenja, dosada i napor pri slušanju predavanja i gledanja u ekran...
– Teži su ispiti kad smo online i manje je vremena za rješavanje ispita, dekoncentriranost za vrijeme slušanja predavanja.
– Ne i nikad neće bit kvalitetna, moraš sve sam. Cijeli faks moraš sam rješavat kad je online zato veliko NE! Zaboravio sam i rečenicu složit otkad je sve online... 
Zanimljivo je da većina studenata (61%) smatra da nastava online nije jednako kvalitetna kao nastava uživo, no ipak ih čak 45,3% želi nastavu online. Dio studenata smatra da je nastava online jednako kvalitetna kao nastava uživo ako se radi o predavanjima, no kad se radi o praktičnim predmetima, složni su da je kvalitetnija nastava uživo. Jedan je sudionik objasnio i zašto preferira hibridni model

–  Hibridni model mi odgovara, predavanja ionako samo slušamo i gledamo prezentaciju i možemo sudjelovati s pitanjima isto kao uživo. A ako nismo uspjeli ići na konzultacije, to ćemo uspjeti u tjednu kada su laboratorijske. Stoga, tijekom jednog tjedan se ne izlažemo i tada su svakako veće grupe tijekom predavanja, a grupe od labosa su manje, pa je mogućnost zaraze manja. Tako da hibridnom nastavom dobivamo najbolje od oba svijeta.

Iako dio studenata preferira online nastavu jer im je tako komfornije i mogu se posvetiti svojim drugim obavezama, zabrinjavajuće je kolikom broju studenata najznačajniju ulogu igraju financije i nemogućnost plaćanja smještaja u gradu studiranja. Uz to, bez obzira na to što preko 60% ispitanih smatra nastavu uživo kvalitetnijom, dio njih komentirao je kako ni nastavu uživo ne smatra kvalitetnom
FOTO: UNSPLASH